Promptaaminen kouluihin?

Promptaaminen, eli tekoälylle annettavien kehotteiden (promptejen) muotoilu, on keskeinen taito tekoälyn tehokkaassa hyödyntämisessä. Oikein laaditut kehotteet parantavat tekoälyn tuottamien vastausten laatua ja relevanssia. Kunnallishallinnossa ja etenkin opetuksessa tarvitaan näitä uuden ajan taitoja, jota huomaan joka päivä työssäni. Tämä huomattu myös Suomen päättäjien keskuudessa ja opetusviaraomaisissa, miksemme siis vie vauhtia kehittämään promptaustaitoja eli tekoäly osaamista tarvitaan etukenossa. Meidän resurssien avulla voidaan kehittää promptaustaitojasi ja hyödyntää tekoälyä tehokkaammin omassa työssä ja/tai opetuksessa.
Pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaisesti opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti helmikuussa 2024 Peruskoulun tulevaisuustyö -hankkeen, jonka tavoitteena on luoda visio peruskoulun pitkän aikavälin kehittämiselle. Hanke keskittyy kolmeen pääteemaan:
- Tekoäly ja teknologia: Tarkastellaan teknologisen murroksen vaikutuksia koulutukseen ja yhteiskuntaan.
- Perustaidot ja oppiminen: Keskitytään oppilaiden perustaitojen vahvistamiseen ja oppimisen edellytysten parantamiseen.
- Ekologinen ja sosiaalinen kestävyys: Pohditaan koulutuksen roolia kestävän kehityksen edistämisessä.
Olenkin napannut vaaliteemaani mm hallitusohjelmasta luonnollisesti oman ammattini takia teknologian ja tekoälyn osalta. Olen kouluttanut tekoälyä kunnille, oppilaitoksille, laajemmin julkisille kuin yksityissektorilla teknologia- ja tietoasiantuntijana.
Kunnilla on laaja itsehallinto, mikä antaa niille harkintavaltaa päättää tehtäviensä organisoinnista ja palvelujen tuottamistavoista. Tekoälyn opetukseen liittyen Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus ovat julkaisseet kansallisia suosituksia, jotka tukevat tekoälyn turvallista ja vastuullista käyttöä varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa. Vaikka nämä suositukset ohjaavat opetuksen järjestäjiä, kunnat voivat itse päättää, miten ne soveltavat suosituksia paikallisesti.
On tärkeää huomioida, että tekoälyn käyttö opetuksessa edellyttää lainsäädännön, kuten tietosuoja- ja tekijänoikeuslakien, noudattamista. Kunnat vastaavat siitä, että tekoälyn käyttö opetuksessa tapahtuu näiden lakien mukaisesti. Kunnat voivat päättää siis tekoälyn opetuksesta perusopetuksessa, kunhan ne noudattavat valtakunnallisia lakeja ja suosituksia sekä varmistavat opetuksen laadun ja turvallisuuden. Tähän voisin tuoda lisää tahtotilaa.
Opetushallitus on yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa julkaissut vuonna 2025 suosituksia ja tukimateriaaleja tekoälyn hyödyntämisestä opetuksessa. Nämä suositukset on laadittu tukemaan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjiä tekoälyn vastuullisessa ja turvallisessa käytössä.
Yhteenveto
Tekoäly (AI) on yhä merkittävämmässä roolissa yhteiskunnassamme, ja sen ymmärtäminen on tärkeää jo peruskoulussa. Tekoälyn käyttö opetuksessa tukee oppilaiden oppimista ja kehittää heidän kriittistä ajatteluaan.
Opetushallitus on myös julkaissut oppaan ”Tekoäly opetuksessa”, Vinkkejä koulujen ja oppilaitosten johdolle”, jotkaka tarjoavat suosituksia tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa. Tekoäly voi parantaa tehokkuutta ja tarkkuutta monilla eri osa-alueilla, kuten hallinnossa ja oppimisen yksilöllistämisessä. Lisäksi Helsingin yliopiston ja Åbo Akademin tutkijat ovat kehittäneet opetusmateriaalia, joka auttaa peruskoululaisia ymmärtämään tekoälyä ja sen toimintaperiaatteita. Materiaali tukee opettajia integroimaan tekoälyn lukutaitoa opetukseen ja antaa oppilaille paremmat valmiudet käyttää tekoälyä vastuullisesti ja kriittisesti.
Mikä tärkeintä tekoälyn integrointi opetukseen eri tasoilla valmistaa tulevaisuuden työelämään, jossa tekoälytaidot ovat yhä tärkeämpiä. Se myös tukee oppilaiden kykyä arvioida kriittisesti tekoälyn tuottamaa tietoa ja ymmärtää sen vaikutuksia yhteiskunnassa. Olemme alussa ja jäljessä tekoälytaidoissa osaamisessa ja soveltamisessa.
Opetukseen ja myös hallintoon tarvitaan nyt lisää resursseja, tämä tuo opetukseen lisää soveltamisen taitoa ja hallintoon tehokkuutta, kiitos.
Jarkko Koivuniemi, kok
#Kuntavaalit2025 #tuusula
Aiheesta lisää:
- Tekoälysuositukset I Opetushallitus
- Joko teidän työyhteisössänne keskustellaan tekoälystä?
- Peruskoulun tulevaisuustyö
- Lausuntopalvelut Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset (päättyi 18.10.2024)
- Lausuntopalvelu – Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset (päättyi 7.2.2025)
- Oppimisen foorumi Tuusula 2024 (popup koulu)